مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۳۱ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۸:۳۴
۰ نفر

گروه شهری: مسئولان متروی تهران در آخرین هشدار خود در آستانه نخستین روز بازگشایی مدارس بر وجود مشکلات جدی در متروی پایتخت تاکید کردند.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران، دیروز همزمان با آغاز سال جدید تحصیلی گفت: دولت در 3سال گذشته سهم خود را از یارانه بلیت مترو به‌طور کامل پرداخت نکرده و در این میان شهرداری تهران بخشی از سهم دولت را هم بر عهده گرفته، اما جبران کسری پرداخت دولت در توان مدیریت شهری نیست.

جعفر ربیعی با اشاره به اینکه متروی تهران به‌تدریج با کسری هنگفتی مواجه شده، اضافه کرد: در سال87 سهم شهرداری تهران از یارانه بلیت مترو 45میلیارد تومان و سهم دولت 30میلیارد تومان بود که شهرداری سهم خود را کامل پرداخت، اما دولت در نهایت بهمن ماه سال گذشته تنها 17میلیارد تومان از سهم خود را پرداخت کرد.

وی با بیان اینکه امسال هم سهم شهرداری و دولت به‌صورت مساوی 48میلیارد تومان است، گفت: در حالی که نیمه اول سال به پایان رسیده دولت حتی یک ریال از 24میلیارد تومان سهم نیمه‌نخست سال را پرداخت نکرده، در حالی که شهرداری تهران 32میلیارد تومان از سهم خود را پرداخت کرده است.

ربیعی با ذکر اینکه به‌دلیل عدم‌پرداخت یارانه از سوی دولت در سال‌جاری 24 میلیارد تومان کسری داریم، افزود: این رقم با احتساب 13 میلیارد تومان باقیمانده از سال گذشته تا‌کنون، دولت تنها در بخش یارانه بلیت 37 میلیارد تومان به متروی تهران بدهی دارد. وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود از توقف خرید قطعات یدکی مترو خبر داد و گفت: حتی قطعاتی که قبلاً خریداری شده‌اند نیز به‌دلیل عدم‌امکان پرداخت هزینه‌های مربوطه در گمرک متوقف مانده‌اند.

ربیعی با اعلام اینکه بدهی‌های مترو نه تنها به بانک‌ها، بلکه پیمانکاران و شرکت برق هم افزایش یافته، افزود: به این بدهی‌ها نیز بدهی مالیاتی به وزارت امور اقتصادی و دارایی به‌دلیل پرداخت نشدن سهم دولت از یارانه بلیت مترو را نیز می‌بایست اضافه کرد.

وی با تأکید بر اینکه تمامی خطوط متروی پایتخت دچار مشکلات جدی است، گفت: در این میان شرایط خط 5 مترو در مسیر تهران ـ‌ کرج بحرانی است، چرا که در این خط از حداکثر ظرفیت ممکن به‌صورت تمام وقت استفاده شده و عملاً هیچ قطاری برای انجام عملیات تعمیر و نگهداری وجود ندارد.

به گفته مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران، قطارهای خط 5 مترو بیش از یک میلیون و 200 هزار کیلومتر کار کرده‌اند و به‌دلیل کمبود قطعات بسیاری از تعویض‌ها انجام نشده  است.

روزانه یک میلیون و 500 هزار سفر با مترو

از سوی دیگر، رئیس بازرسی شرکت مترو تهران و حومه نیز با انتقاد از آزاد نکردن قطارها در گمرک گفت: روزانه یک میلیون و 500 هزار سفر با مترو صورت می‌گیرد که باعث کاهش 210هزار تن آلاینده در سطح شهر تهران شده است.

مجید اداوی افزود: بیشترین فشار الان روی خط 4مترو است که از واگن‌های خطوط یک و 2 استفاده می‌کنیم و به‌دلیل اینکه به قطارهای جدید نیاز داریم در این حوزه به مشکل برخورد کرده‌ایم.

کد خبر 91029

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز